Decyzji o wybudowaniu garażu nie można podjąć z dnia na dzień – trzeba zaplanować to jeszcze na etapie projektowania domu. Pozwoli to przede wszystkim na to, by brama garażowa miała standardowy wymiar, a co za tym idzie – była możliwie jak najtańsza, bez uszczerbku na jej jakości. Poniższy artykuł zaprezentuje Państwu dwa najpopularniejsze modele bram garażowych.

BRAMY SEGMENTOWE
Bramy segmentowe są świetnym rozwiązaniem dla garaży, których wyjazd prowadzi bezpośrednio na jezdnię. Jest tak, gdyż w czasie otwierania nie wychylają się przed budynek, zatem nie powodują zagrożenia dla innych kierowców. Bramy segmentowe, jak sama nazwa wskazuje, składają się z segmentów, czyli pojedynczych sekcji o dwuściennej konstrukcji. Szczelność zapewniają im specjalne zawiasy, a same segmenty zbudowane są z profili z ocynkowanej stali. Poszycie stanowi blacha ze stali, najczęściej pokryta farbą proszkową lub poliestrem (ewentualnie drewnopochodną okleiną). Gdy skrzydło się przesuwa, segmenty bramy przemieszczają się po prowadnicy i chowają w środku garażu (pod sufitem albo wzdłuż ściany). Pod sufitem wtedy, gdy mamy do czynienia z bramą segmentową górną, której segmenty ustawione są horyzontalnie i poruszają się po stalowej prowadnicy, umocowanej do ścian garażu i jego sufitu.
Elementy skrzydła bram sekcyjnych bocznych (które chowają się wzdłuż ściany), ustawione są wertykalnie i po otwarciu ustawiają się przy ścianie. Prowadnica tego typu bram jest zamontowana na dole otworu i w zależności od wysokości nadproże, może być zamontowana z prowadzeniem wysokim, standardowym lub niskim. Bramy segmentowe posiadają też zewnętrzne i wewnętrzne uchwyty oraz zamek, który z jednej strony wyposażony jest we wkładkę bębenkową i zapadki ryglujące. W trakcie otwierania, brama wznosi się ponad progiem, a segmenty przemieszczają się po prowadnicach i chowają pod sufitem. Na regulowanych zawiasach zamontowane są łożyskowe rolki, które zapewniają ciszę i niezawodność pracy.

Otwarcie bramy przy pomocy jednego przycisku będzie wymagało od nas wyposażenia jej w napęd elektryczny, czyli po prostu instalacji zdalnie sterowanego silnika elektrycznego z przekładniami mechanicznymi. Na jego budowę składa się głowica, szyna jezdna, łańcuch oraz cięgno, które połączy system z bramą.

Mocowanie szyny odbywa się pod sufitem, a jej długość to od 2.5 do 4 metrów.
Napęd można uruchomić na kilka sposobów: kluczykiem, przyciskiem, zamkiem kodowym albo pilotem.

BRAMY ROLOWANE
Bramy rolowane to masywne rolety, które zbudowane są z poziomych, dwuściennych profili. Profile te wypełnione są bezfreonową pianką z poliuretanu a łączą je ze sobą pełne lub perforowane zaczepy. Brama rolowana wychodzi ze skrzynki, która zawieszona jest nad wjazdem do garażu, więc nadproże nie może być węższe niż 30 cm.
Można ją zainstalować albo przed otworem (na zewnątrz) albo za nim (wewnątrz). Powierzchnia bramy rolowanej to maksymalnie 16m2.
Wygląd bramy determinuje jej kształt, wymiary oraz wykończenie. Możemy wybrać je według własnych upodobań, a wybór jest naprawdę duży – możemy manipulować ich wypukłością, teksturą i kolorem.

Bramy rolowane są wyposażone w elektryczny napęd, z którym może być połączony odbiornik radiowy.